Obec Bořetín, Bořetín 69, 394 70, IČO 00476439
Směrnice pro rozpočtové provizorium a pravidla pro sestavování rozpočtu
I.
Předmět úpravy a obecná ustanovení
Vazba na legislativu |
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích v platném znění Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví v platném znění Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole v platném znění Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v platném znění Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech v platném znění |
Odpovědná osoba |
Hlavní účetní |
Schváleno |
Starosta obce Mgr. Jan Cimbůrek |
Účinnost od |
1.3.2019 |
Účinnost do |
|
Přílohy |
|
Tato směrnice upravuje postupy vyplývající z povinností stanovenými výše uvedenou legislativou. Upravuje a stanoví zásady pro sestavování rozpočtu obce a pravidla pro hospodaření obce v rozpočtovém provizoriu.
I.
Rozpočtové provizorium
Rozpočtové provizorium, dle §13 zákona č. 250/2000 Sb. Nebude-li rozpočet obce schválen před 1. Lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření obce v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria.
Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se podle §13 stávají příjmy a výdaji rozpočtu po jeho schválení.
PRAVIDLA ROZPOČTOVÉHO PROVIZORIA
- Rozpočtové příjmy realizovat v plné výši v těchto oblastech:
- Příjmy z vlastního majetku a majetkových práv
- Příjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy, k nimž je obec pověřena podle zvláštních zákonů, zejména ze správních poplatků z této činnosti, příjmy z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce
- Výnosy z místních poplatků podle zvláštního zákona
- Výnosy z daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona
- Dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů
- Dotace z rozpočtu kraje
- Prostředky získané správní činností ostatních orgánů státní správy, např. z jimi ukládaných pokut a jiných peněžních odvodů a sankcí, jestliže jsou podle zvláštních zákonů příjmem obce.
- Peněžité dary a příspěvky
- Jiné příjmy, které jsou podle zvláštních zákonů patřící do příjmů obce.
- Obec může ke krytí dočasného časového nesouladu mezi čerpáním rozpočtovaných výdajů a plněním rozpočtových příjmů určených k jejich úhradě použít návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo z rozpočtu jiné obce.
- Rozpočtové výdaje v plné výši realizovat v těchto oblastech:
- Závazky vyplývající pro obec z plnění povinností uložených jí zákony.
- Výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec pověřena zákonem.
- Závazky vyplývající pro obec z uzavřených smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů.
- Dotace zřízeným příspěvkovým organizacím, závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost.
- Splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných výpomocí a splátky jistiny vlastních dluhopisů jejich vlastníkům.
- Úhrady úroků z přijatých půjček a úvěrů.
Rozpočtové výdaje realizovat ve výši 1/12 schváleného platného rozpočtu za jeden kalendářní měsíc podle platné rozpočtové skladby:
- Výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj.
- Jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely.
II.
Pravidla sestavování rozpočtu
Rozpočet obce na rozpočtový rok je finančním plánem, jímž se řídí financování činnosti obce v rozpočtovém roce, tj. v roce kalendářním. Rozpočet se sestavuje jako vyrovnaný. Schodek rozpočtu je vyrovnán přebytky finančních prostředků minulých let nebo smluvně zabezpečenou půjčkou nebo úvěrem.
Obsah rozpočtu
Obsahem rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace.
Mimo rozpočet se uskutečňují peněžní operace týkající se
- Cizích prostředků
- Sdružených prostředků
Sestavení rozpočtu
- Podklady pro sestavení rozpočtu předkládá zastupitelstvo obce v součinnosti s hlavní účetní.
- Do rozpočtu jsou přednostně zařazeny investiční akce již započaté a akce schválené v rozpočtovém provizoriu.
- Rozpočet je zpracován podle platné rozpočtové skladby.
- Sumarizování těchto podkladů je provedeno osobou zodpovědnou za sestavení rozpočtu – správcem rozpočtu.
- Projednaný rozpočet je jako návrh vyvěšen po dobu 15 dnů na úřední desce obce. Po uplynutí této lhůty je rozpočet (pokud nebyl připomínkován) schválen usnesením zastupitelstva obce a ve lhůtě 30 dnů je vyvěšen na úřední desku jako schválený. Vyvěšení schváleného rozpočtu trvá do schválení rozpočtu nového.
- Obec hospodaří v souladu se schváleným rozpočtem.
Rozpočtová opatření a změny
- Rozpočet může být po jeho schválení změněn z důvodu změny v organizaci hospodaření, změny právních předpisů ovlivňujících plnění rozpočtu.
- Změny rozpočtu jsou prováděny pouze za podmínky dodržení vyrovnaného rozpočtu.
- Rozpočtová opatření jsou provedeny dle aktuálního stavu rozpočtu, evidují se podle časové posloupnosti. Po schválení rozpočtového opatření je toto vyvěšeno na úřední desku obce, a to do doby schválení nového rozpočtu obce.
…………………………………
starosta obce
Mgr. Jan Cimbůrek